Focus door het gebruik van statistiek

 

Met het meten van klanttevredenheid zet je als bedrijf een stap in de goede richting. Klanttevredenheid meten is één, maar hoe weet je nou op welke elementen je echt de focus moet leggen? Dat is ook best lastig. Wat je zou kunnen doen is de focus leggen op de elementen die laag scoren en deze proberen te verbeteren. Vaak is dit een eerste gedachte na het uitvoeren van het klanttevredenheidsonderzoek, want ja… je wil toch dat je klanten overal tevreden over zijn?

Dit is volgens ons niet de juiste manier. Wat een veel betere manier is, is om het statistisch te laten berekenen. Zo kun je met een bepaalde mate van zekerheid zien welke elementen nu echt belangrijk zijn voor de tevredenheid. Op deze manier is de kans veel kleiner dat je je focust op de dingen die niet bijdragen aan de tevredenheid van jouw klanten.

Hoe werkt een statistische analyse?

Door het uitvoeren van een statistische analyse achterhalen we de drijfveren van de klanttevredenheid voor jouw bedrijf en kunnen we voorspellen waar je je op moet focussen om echt bij te dragen aan de tevredenheid van jouw klanten.

In de afbeelding hieronder wordt in het kort omschreven hoe wij gebruik maken van statistische berekeningen.

Wij maken gebruik van geavanceerde statistische analysemethodes (GSEM, OLS-regressie en Factor analyses) om de uiteindelijke drijfveren te bepalen. Dit klinkt allemaal wat ingewikkeld, maar wat er daadwerkelijk mee gedaan wordt is dat we kunnen zien welke elementen de tevredenheid beïnvloeden. Zo kunnen we precies zien aan welke knoppen je moet draaien om jouw klanten meer tevreden te maken. Dat zal uiteindelijk leiden tot meer tevreden klanten en promoters van jouw bedrijf.

Wil je meer informatie over hoe wij klanttevredenheid meten? Klik dan hieronder:

 

IMG_5910-2

Marco Strijker

IT Professional