Benut de groeikansen van jouw bedrijf door de inzet van tevreden klanten

Staat je bedrijf in de wachtstand vanwege een tekort aan nieuwe leads? Of vraag je je af hoe je de omzet een flinke boost kan geven? De sleutel tot dit succes zou weleens kunnen liggen bij de mensen die je misschien als vanzelfsprekend beschouwt: je eigen klanten. En dan met name je klanten die het meest tevreden zijn.

We horen je denken “Hoe dan?” Daarom hebben wij vijf tips waarmee je direct aan de slag kunt gaan:

1. Het opzetten van testimonials

Jouw tevreden klanten zijn je beste ambassadeurs. Ze hebben ervaren wat jouw bedrijf te bieden heeft en zijn bereid hun enthousiasme te delen. Het opzetten van testimonials is een krachtige manier om het vertrouwen van nieuwe leads te winnen. Verhalen van tevreden klanten laten zien hoe jouw product of dienst hen positief heeft beïnvloed.

2. Het verspreiden van positieve mond-tot-mond reclame

Mond-tot-mond reclame is een van de meest overtuigende vormen van marketing. Tevreden klanten vertellen graag anderen over hun goede ervaringen met jouw bedrijf. Deze persoonlijke aanbevelingen zijn gratis, maar vooral ook krachtig en kunnen nieuwe leads aantrekken. Wanneer iemand wordt doorverwezen door een bekende, zijn ze 4x meer geneigd om een aankoop te doen. Daarnaast genereren doorverwezen klanten 16% meer winst dan niet-doorverwezen klanten.

3. Het aandragen van nieuwe, warme leads

Wanneer jouw klanten enthousiast zijn over jouw producten of diensten, zijn ze ook bereid om anderen door te verwijzen. Dit zijn warme leads en dus potentiële klanten die al bekend zijn met wat je te bieden hebt en interesse hebben getoond. Dankzij jouw tevreden klanten kun je gemakkelijker nieuwe klanten binnenhalen die al een basis van vertrouwen hebben. Over het algemeen geldt dat 83% van de consumenten bereid is om jouw bedrijf aan te bevelen na een positieve ervaring – maar slechts 29% dit ook echt doet. Het is dus wel nodig om ze een handje te helpen. Door het uitvoeren van klantonderzoek op basis van NPS, kun je deze groep klanten snel identificeren en ze aanmoedigen om dit ook te gaan doen.

4. Het creëren van upsell

Tevreden klanten vormen de ideale groep voor upselling. Omdat ze al vertrouwen hebben in je producten of diensten, zijn ze vaak bereid om extra te investeren in aanvullende opties. Met upselling vergroot je niet alleen de waarde die de klant voor je bedrijf vertegenwoordigt, maar verhoog je ook je omzet en winst.

5. Het verkrijgen van ideeën voor innovatie

Naast het verkrijgen van extra leads en nieuwe omzet door upsell, is het uiteindelijk belangrijk om jouw klanten de beste producten en diensten te bieden en om up to date te blijven. Jouw eigen klanten hebben vaak veel ervaring met jouw product of dienst en krijgen daarnaast veel mee op het gebied van trends en nieuwe ontwikkelingen. Zet je (tevreden) klanten in om mee te denken over nieuwe innovatie ideeën om zo de concurrentie voor te blijven. Lees hier meer over de kracht van klantgestuurde innovatie in de maakindustrie.

Hoe breng je dit in de praktijk? Het begint met het in kaart brengen van de groep tevreden klanten; jouw promoters. Wij helpen je hier graag bij met behulp van Customer Driven Business Improvement. Dit houdt in dat je jouw bedrijfsresultaat verbetert met behulp van klantfeedback. Hiermee krijg je inzicht in je meest tevreden klanten en verkrijg je veel input op het gebied van innovatie-ideeën en trends waarop je als bedrijf kunt inspelen.

Klaar om de groeikansen van je bedrijf te benutten met de steun van tevreden klanten? 💪🏽 Neem gerust eens contact met ons op en wij vertellen je graag meer.

IMG_5919-2

Lotte Koehorst

Project Manager