Go to market strategy bij Ventilex

Ventilex is gespecialiseerd in het ontwerpen en produceren van industriële droogoplossingen voor voeding, veevoer en mineralen. Het investeren in technologieën is een van de belangrijkste pilaren onder de groeiplannen van Ventilex. Om hun positie op de markt te versterken en zich te onderscheiden van concurrenten, heeft Ventilex de nieuwe Drygenic® NXT luchtontvochtiger ontwikkeld. Met deze innovatie kan een significante energiebesparing worden gerealiseerd; een belangrijk thema voor de doelgroep.

Gebruikte expertise:

  • Go to market strategy
  • Sales pitch
What’s in it for Ventilex?

AlphaRainbow heeft Ventilex geholpen inzicht te krijgen in het marktpotentieel van de nieuwe Drygenic® NXT luchtontvochtiger en het definiëren van een krachtige en onderscheidende propositie. Dit resulteerde in een pakkende sales pitch en de opstelling van een concrete lijst van potentiële klanten. De strategische aanpak, ondersteund door diepgaand onderzoek en doelgerichte communicatie, heeft Ventilex al geholpen met het openen van een aantal deuren bij bedrijven uit deze acquisitielijst.

Gebruikte tools:

Diepte interviews

Data visualisatie

Deskresearch

Go to market strategy in vier fases:

1. Het in kaart brengen van de marktkansen
Om de marktkansen in kaart te brengen is uitgebreid deskresearch uitgevoerd en zijn er zowel interne als externe interviews afgenomen. Het resultaat was een helder overzicht van concurrentie, potentiële marktsegmenten, de belangrijkste geografische markten en een schatting van de marktgrootte voor de nieuwe luchtontvochtiger. De resultaten zijn gepresenteerd aan Ventilex waarna op basis van een aantal criteria gezamenlijk een keuze is gemaakt om de focus te leggen op twee specifieke marktsegmenten binnen drie geografische markten.

2. Het ontwikkelen van proposities
Voor het ontwikkelen van de onderscheidende proposities, zijn diepte-interviews afgenomen in beide segmenten en in de verschillende geografische markten. Dit heeft waardevolle inzichten opgeleverd, wat de basis heeft gevormd voor de aansprekende proposities.

xDehumdifierSIDE_21x21psd-1024x1024.jpg.pagespeed.ic.w2vTYirFZ7

“Het heeft ons een concrete targetlijst van 30 internationaal opererende bedrijven met meer dan 900 vestigingen wereldwijd, opgeleverd.”

3. Het opstellen van de sales pitch
De waardeproposities zijn vertaald in overtuigende sales pitches voor elk van de marktsegmenten, met als doel deze op een aantrekkelijke manier aan potentiële klanten te presenteren. De gecreëerde sales pitches zorgen ervoor dat de ontwikkelde proposities zorgen voor herkenbaarheid bij de doelgroep en effectief kunnen worden gecommuniceerd.

4. Het samenstellen van de acquisitielijst
Met behulp van geavanceerde deskresearch en datamodellen heeft AlphaRainbow een gekwantificeerde acquisitielijst van potentiële klanten samengesteld. Dit is gepresenteerd als een Power BI-dashboard, waarmee Ventilex op basis van feitelijke data direct aan de slag kan gaan met hun acquisitie-inspanningen.

Bertine Renes

Marketing Manager Ventilex

We zijn begonnen met het Drygenic® NXT Groeiplan onderzoek om te bepalen welke markten (industrieën en geografisch) de beste fit hebben met de DryGenic technologie. Welke markten kunnen ons helpen een groei van onze Drygenic® NXT propositie te kickstarten

Project manager aan het woord

Het was een fijne samenwerking met Ventilex. Door hun hoge betrokkenheid en kennis van de markt, is het gelukt om samen een effectieve ‘Go to market strategy’ op te stellen. Door de verkenning van marktkansen, het ontwikkelen van een onderscheidende propositie en het vormgeven van een overtuigende sales pitches, kon Ventilex concrete stappen zetten richting potentiële klanten.

IMG_5854

Britt Kant

Over Ventilex

Sinds de opening van de eerste fabriek in 1965 is Ventilex uitgegroeid tot een wereldwijde marktleider die slimme en effectieve droogoplossingen levert. Ventilex biedt zowel industriële productdrogers als oplossingen voor het ontvochtigen van procesruimten.

Met een team van professionals met uitgebreide proceskennis en een eigen testcentrum, kunnen ze de meest proces- en energie-efficiënte droogoplossingen bieden. Ventilex heeft klanten over de hele wereld die meer dan 1.000 Ventilex units in gebruik hebben in de voedingsmiddelenindustrie, maar ook in de diervoeder, mineralen sector.

Lees onze andere klantcases

Greif

Klanttevredenheidsonderzoek

PPG

Klanttevredenheidsonderzoek

Burgers’ Zoo

Klanttevredenheidsonderzoek

Neem contact met ons op

Wij staan voor je klaar.