Onderscheid je door het bieden van een onvergetelijke klantervaring.

Verhoog sales, innovatie & upsell en verminder klantverloop en klachten. De wereld verandert en klantgerichtheid wordt belangrijker dan ooit. Als bedrijf kun je hier niet in achterblijven, anders word je ingehaald door de concurrentie.

Onderscheid je door het bieden van een onvergetelijke klantervaring.

Verhoog sales, innovatie & upsell en verminder klantverloop en klachten. De wereld verandert en klantgerichtheid wordt belangrijker dan ooit. Als bedrijf kun je hier niet in achterblijven, anders word je ingehaald door de concurrentie.

Gericht actie ondernemen

We begrijpen als geen ander dat door de toename aan hoeveelheid data dit een lastige opgave kan zijn. Bedrijfsbeslissingen worden al snel gemaakt op basis van onderbuikgevoel, terwijl dit een weloverwogen beslissing moet zijn. Daarom is het onze ambitie om feitelijke inzichten te creëren en deze samen met jou om te zetten in concrete activiteiten ter verbetering. Zo kun je als bedrijf gericht actie ondernemen voor een optimale klantervaring en een beter resultaat.

Hoe meet je klanttevredenheid?

Het meten van klanttevredenheid kan op verschillende manieren. Twee veel gebruikte vormen zijn strategisch klantonderzoek en transactioneel klantonderzoek.

Strategisch klantonderzoek
Strategisch onderzoek voer je vaak één keer per jaar uit. Het geeft een breed en diepgaand beeld van hoe klanten jouw organisatie ervaren en geeft richting aan jouw strategische doelstellingen. Het helpt je inzicht te krijgen in de belangrijkste drijfveren van klanttevredenheid en in de thema’s die op langere termijn aandacht vragen.

Transactioneel klantonderzoek
Transactioneel onderzoek meet de tevredenheid over een touchpoint, zoals een winkelbezoek, aankoop of klachtafhandeling. Je krijgt hiermee directe feedback op concrete momenten in de klantreis. Hierdoor kun je snel bijsturen waar nodig en beter inspelen op de verwachtingen van je klanten.

Fact-based en statistisch onderbouwd
Bij het vaststellen van de belangrijkste drijfveren achter klanttevredenheid maken we geen gebruik van aannames, maar van een geavanceerde statistische methode: GSEM (Generalized Structural Equation Modeling). Met deze methode wordt inzichtelijk welke factoren het sterkst bijdragen aan klantloyaliteit. Onderzoek heeft bovendien aangetoond dat het gericht verbeteren van deze drijfveren op de langere termijn leidt tot een structurele stijging van klanttevredenheid en loyaliteit.

Is één van deze twee methoden beter?
Nee, wij raden aan om ze juist in combinatie toe te passen. Transactioneel onderzoek geeft inzicht in hoe klanten jouw organisatie ervaren tijdens belangrijke touchpoints uit de customer journey. Je kan hierdoor direct bijsturen, specifieke problemen oplossen en daarmee de klantwaarde vergroten. Strategisch onderzoek laat zien waar de grote verbeterkansen liggen en biedt handvatten voor de lange termijn. Samen zorgen ze voor een compleet beeld: je kunt direct optimaliseren én tegelijkertijd je strategie onderbouwen en verfijnen.

Wat levert het op?

Inzicht in de loyaliteit van jouw klanten
Met behulp van de NPS methode, meet je in hoeverre je klanten je aanraden aan anderen.

Inzicht in de belangrijkste drijfveren van klanttevredenheid
Hierdoor weet je waar je je op moet focussen en verspil je niet onnodig veel geld en tijd aan zaken die er nauwelijks toe doen.

Inzicht in je meest tevreden klanten: je promoters
Zet ze in om nieuwe leads te genereren, upsell the creëren, hun mening te laten delen op sociale media, mee te werken aan case studies of te helpen met productinnovatie.

Inzicht in ontevreden klanten en hun pijnpunten
Los problemen met ontevreden klanten op en voorkom op deze manier klantverloop.

Alle klantfeedback verzameld op één plek
Onze customer satisfaction tool. Met onze online software heb je 24/7 toegang tot de resultaten en kun je direct actie ondernemen.

AlphaRainbow verbetert bedrijfsresultaten

Door inzichten uit een geavanceerde klantfeedback-analyse om te zetten in concrete acties die leiden tot nieuwe klanten, innovatie & upselling en het verminderen van klantverloop en klachten.

Benieuwd? Vraag de gratis demo aan!

Probeer vrijblijvend onze demo uit.

Neem klantfeedback serieus

Closing the loop is een proces waarbij je (direct) reageert op feedback van klanten en ervoor zorgt dat er actie wordt ondernomen. Het versterkt de relatie en verbetert de tevredenheid; je laat zien dat je echt geeft om de mening van je klant. Daarnaast biedt het aanvullende inzichten en helpt het om feedback beter te begrijpen. Alleen al het uitvoeren van ‘closing the loop’ verhoogt het responspercentage en zorgt voor een stijging van de NPS score. Het brengt je in contact met promoters; vraag ze om je aan te bevelen aan anderen/nieuwe leads, hun positieve ervaring te delen op social media en betrek ze bij innovaties. Bovendien geeft het de mogelijkheid het gesprek aan te gaan met ontevreden klanten (detractors), om met oplossingen te komen en zo klantverloop te voorkomen.

Neem contact met ons op

Wij staan voor je klaar.