Van Klantinzichten naar Actie: Onze Onderzoeksaanpak

Op onze Research-pagina laten we zien hoe we bij AlphaRainbow klantinzichten vertalen naar concrete acties. Ons onderzoek gaat verder dan cijfers, zo brengen we niet alleen in kaart wat klanten ervaren, maar vooral waarom ze zich zo voelen.

Centraal in onze aanpak staat de Net Promoter Score (NPS)-methode, waarmee we loyaliteit en aanbevelingsbereidheid meten. Door deze methode te combineren met Generalized Structural Equation Modeling (GSEM), identificeren en prioriteren we de factoren die klanttevredenheid en loyaliteit echt beïnvloeden.

Van Klantinzichten naar Actie: Onze Onderzoeksaanpak

Op onze Research-pagina laten we zien hoe we bij AlphaRainbow klantinzichten vertalen naar concrete acties. Ons onderzoek gaat verder dan cijfers, zo brengen we niet alleen in kaart wat klanten ervaren, maar vooral waarom ze zich zo voelen.

Centraal in onze aanpak staat de Net Promoter Score (NPS)-methode, waarmee we loyaliteit en aanbevelingsbereidheid meten. Door deze methode te combineren met Generalized Structural Equation Modeling (GSEM), identificeren en prioriteren we de factoren die klanttevredenheid en loyaliteit echt beïnvloeden.

NPS en GSEM analyse

De Net Promoter Score (NPS) is een wereldwijd gebruikte methode om klantloyaliteit te meten. Klanten krijgen de vraag “Hoe waarschijnlijk is het dat u [ons bedrijf / ons merk / ons product] zou aanbevelen aan anderen?” op een schaal van 0 tot 10. De antwoorden worden ingedeeld in drie groepen:
Promoters (9–10): enthousiaste klanten die actief aanbevelen.
Passives (7–8): tevreden klanten, maar minder betrokken.
Detractors (0–6): ontevreden klanten die mogelijk negatieve ervaringen delen.
De NPS wordt berekend door het percentage Detractors af te trekken van het percentage Promoters. Het resultaat geeft in één cijfer tussen -100 en +100 aan hoe loyaal en betrokken klanten zijn.

Om verder te gaan dan de klassieke NPS-analyse, passen we de Generalized Structural Equation Modeling (GSEM)-analyse toe. Met deze methode kijken we niet alleen naar de aanbevelingsbereidheid, maar ook naar de onderliggende factoren en causale verbanden. Zo brengen we niet alleen in beeld wat klanten ervaren, maar vooral waarom.

Voordelen van een GSEM analyse

Focust niet op onderbuikgevoel maar geeft resultaten op basis van een statistische analyse

Laat zien dat je niet alleen op de onderwerpen moet focussen waar je het laagst op scoort, maar op de onderwerpen met de meest impact

Laat zien op welke 5 drijfveren je het beste kunt focussen om klantloyaliteit te vergroten

 

 

 

Gestructureerde aanpak

Bij AlphaRainbow hanteren we een doordachte en gestructureerde onderzoeksmethode om diepgaand inzicht te krijgen in klanttevredenheid en loyaliteit. Onze aanpak verloopt in duidelijke stappen:
Het onderzoek begint altijd met de Net Promoter Score (NPS)-vraag. Direct daarna vragen we de respondent om het gegeven cijfer te motiveren, zodat we kwalitatieve context bij de score krijgen. Hier vertellen de respondenten ons het eerste wat in hun opkomt zonder gestuurd te zijn.

Onderzoeken van drijfveren met statements
Vervolgens presenteren we 15 tot 20 zorgvuldig geselecteerde statements, die allemaal invloed hebben op de klanttevredenheid. Deze stap maakt het mogelijk om de drijfveren achter tevredenheid en loyaliteit in kaart te brengen.

Tip of One Thing to Change
Tot slot vragen we de respondent om een suggestie voor verbetering: één concrete tip of “one thing to change”. Deze kwalitatieve input geeft waardevolle, direct toepasbare inzichten voor verbeteracties.

Naast de vaste opbouw van onze vragenlijst, is het altijd mogelijk om extra open vragen toe te voegen. Hiermee kunt u bijvoorbeeld inzichten verzamelen over:
Trends in de markt – wat zien klanten veranderen in de sector of in hun behoeften?
Concurrentie – hoe wordt uw organisatie vergeleken met alternatieven?
Productportfolio – met welke producten of diensten zijn ze bekend en waar liggen nog kansen?

Hoe AlphaRainbow jou helpt met onderzoek

Naast de GSEM en klanttevredenheidsonderzoeken helpt AlphaRainbow jouw nog op meer manieren met onderzoek, zoals bij Market Landscape Scanning, Product Discovery Scan en Customer Journey Mapping. Wij doen hierbij onderzoek naar concurrenten, producten en doelgroepen.

Neem contact met ons op

Wij staan voor je klaar.

Heeft jouw bedrijf hulp nodig bij het verzamelen, visualiseren en inzichtelijk maken van data? Wij helpen jou hier graag bij.