Breng de Customer Journey in kaart en krijg inzicht in de huidige en gewenste behoeften van je klanten.

Hoe ziet de customer journey van jouw (potentiële) klanten eruit? Wat is hun ervaring en waar liggen kansen om te verbeteren? De customer journey is de ‘reis’ die jouw klant aflegt om zich te oriënteren, een product of dienst aan te schaffen en er gebruik van te maken. Het in kaart brengen hiervan geeft inzicht in de verschillende contactmomenten, kanalen en de ervaring van de klant gedurende dit proces. Door de visualisatie van deze customer journey worden de touchpoints per fase direct zichtbaar.

Het optimaliseren van de journey leidt tot hogere klanttevredenheid en conversie. Klanten zullen ook eerder geneigd zijn om terug te komen en jouw bedrijf aan te bevelen aan anderen. Daarnaast biedt de customer journey inzicht in hoe jij je klanten het beste kunt bereiken; via welke kanalen en op welk moment. Dit geeft structuur aan de marketingstrategie.

 

 

 

 

Vergroot de toegevoegde waarde van je klanten

Vergroot de toegevoegde waarde voor klanten door diepgaand inzicht in de DMU. Dit ondersteunt bij het opbouwen van sterke, strategische klantrelaties.

Een klantgerichte aanpak verlaagt churn en verhoogt de omzet. Interne afdelingen spelen hierin een cruciale rol en kunnen bijdragen aan het maximaliseren van klantwaarde. Daarnaast leiden waardevolle inzichten en ideeën tot procesverbeteringen die de hele organisatie versterken.

Voordelen van customer journey mapping

De toegevoegde waarde van bedrijven voor klanten vergroten.

Dieper inzicht in de DMU verkrijgen om sales teams te helpen strategische klantrelaties op te bouwen.

Klantgerichter werken om churn te verlagen en omzet te verhogen.

Inzichten en ideeën genereren voor procesverbeteringen.

Interne afdelingen bewust maken van hun rol in het maximaliseren van klantwaarde.
 

Afbeelding 12

Blog Customer Journey

Een sterke B2B customer journey voorkomt frustratie, versnelt besluitvorming en versterkt klantloyaliteit. Klanten lopen vaak vast door complexe beslissingen, onduidelijke waardeproposities, inconsistente communicatie en beperkte opvolging. Door heldere communicatie, digitale tools en proactieve aftersales kunnen bedrijven tevreden klanten behouden, herhaalaankopen stimuleren en hun processen efficiënter maken.

Onze werkwijze

Opstellen van Customer Profiles

Voordat we van start gaan met het in kaart brengen van de huidige customer journey, is het belangrijk om te weten wie de klantreis aflegt. Wat zijn de segmenten en stakeholders? Wat zijn de belangrijkste kenmerken? We doen onderzoek naar de doelgroep en stellen op basis hiervan een customer profile op. Een profile is een  bevat de taken doelen en rollen per DMU. Hierbij is goed klantinzicht onmisbaar.

 

 

Ontwerpen van de huidige customer journey

Door het houden van interne en externe interviews en enquêtes worden de verschillende fasen en contactmomenten in de customer journey vastgelegd. Daarnaast wordt onderzocht hoe de beleving van de klant is bij elk contactmoment en welke gevoelens dit oproept. De huidige customer journey geeft je inzicht in de momenten waar de klantpunten missen en komen ergernissen en pluspunten naar voren.

 

Ontwerpen van de gewenste customer journey

Als de huidige customer journey met alle kanalen, contactmomenten en ervaringen in kaart is gebracht, ontwerpen we de ‘gewenste’ customer journey. Dit is hoe de optimale klantreis eruit hoort te zien. Door de huidige en gewenste customer journey te vergelijken, ontdek je waar de gaps (knelpunten/verschillen) zitten.

 

 

Actie ondernemen

Het verschil tussen de huidige en gewenste journey wordt omgezet naar aanbevelingen voor concrete verbeteracties. Dit zijn direct uitvoerbare activiteiten om de gewenste customer journey te bereiken en zo de klantervaring te verbeteren. Middels een presentatie worden de bevindingen en gepresenteerd en besproken.

 

 

 

 

Het belang van touchpoints kwantitatief meten.

  • Inzicht in klantgedrag – meet prestaties per touchpoint, krijg inzicht in hoe klanten interacteren met jouw merk en waar mogelijke fricties of verbeterpunten zitten.
  • Optimalisatie van de klantervaring – niet elk touchpoint heeft dezelfde impact op de loyaliteit. Door te meten welke touchpoints het belangrijkst zijn voor klanttevredenheid, kun je gerichter optimaliseren.
  • Efficiëntie in middelen – begrijp welke touchpoints het meeste bijdragen aan loyaliteit en zet je budget en resources effectiever in. Dit voorkomt dat je tijd en geld verspilt aan minder impactvolle verbeteringen.
  • Verhoging van klantloyaliteit en retentie – identificeer waar klanten in de journey afhaken of waar juist een sterke band ontstaat, om gericht acties ondernemen om loyaliteit te vergroten en churn te verminderen.
  • Datagedreven besluitvorming – In plaats van aannames te maken over wat werkt, zorgen meetbare prestaties en impactanalyses voor objectieve, onderbouwde beslissingen.
Scherm­afbeelding 2025-07-04 om 10.55.04

Wij helpen jouw bedrijf verder door:

  • Rekening te houden met een complexe B2B stakeholder structuur.
  • Inzicht te geven in zowel de huidige als gewenste klantervaring.
  • De impact te bepalen van de verschillende touchpoints per stakeholder op loyaliteit met behulp van statistische GSEM-methodiek.
  • Concrete adviezen te leveren om direct mee aan de slag te gaan ter bevordering van de bedrijfsdoelen.

Neem contact met ons op

Wij staan voor je klaar.

Start hier met het in kaart brengen van jouw customer journey.