Bestemming bepalen

AlphaRainbow structureert het marketingproces in 4 logische stappen:

  1. Inzicht vergaren
  2. Bestemming bepalen
  3. Actie ondernemen
  4. Voortgang checken

Nadat je bij stap 1 de inzichten hebt vergaard, is het bij stap 2 tijd om concreet je bestemming te bepalen.

Waarom is je bestemming bepalen belangrijk?

If you do not know where you are going, any road will get you there”. Dit is een mooie spreuk die aangeeft dat je maar wat doet als je doel niet duidelijk is. Des te concreter je doel is, des te makkelijker het is om de juiste activiteiten te ontwikkelen. Niet eerder!

Vaak zijn doelen wel vaag bepaald als “meer omzet, marktaandeel of winst”. Echter, des te algemener de doelen, des te algemener de activiteiten. En andersom geldt hetzelfde. Des te concreter de doelen, des te concreter de activiteiten. Dus het marketingdoel “bekendheid vergroten bij HR managers van ICT bedrijven die Linux support geven met 50-100 werknemers in de Randstad” werkt beter dan “bekendheid vergroten bij ICT bedrijven in het algemeen”.

So what?

Door de bestemming concreet te maken weet je nog beter wat je wel en minstens net zo belangrijk wat je niet moet doen. Daardoor kun je meer genieten van marktgericht ondernemen terwijl je meer bereikt!

AlphaRainbow gelooft in concrete doelen die gekaderd worden door de waarden van een onderneming. Wat zijn de dingen waar je altijd aan vasthoudt en hoe is dit verweven in het DNA van de onderneming? Welk hoger doel streef je na en wat zorgt ervoor dat je elke dag weer met plezier en energie naar het werk gaat, oftewel de missie van het bedrijf. Het is daarnaast belangrijk om te kijken naar de doelen voor de komende 25 jaar, wat streef je na, oftewel het BHAG (Big Hairy Audacious Goal). Als laatste is het van belang om je goed te positioneren, wat wil je zijn voor wie en waarom is dat onderscheidend en geloofwaardig.

Producten voor Bestemming bepalen
Strategisch marketing advies
Positionering advies