Customer driven business improvement bij Burgers’ Zoo

Koninklijke Burgers’ Zoo is een van de grootste en meest bezochte dierentuinen van Nederland. Er leven zo’n 500 soorten dieren. Burgers’ Zoo onderscheidt zich door de ‘ecodisplays’: realistische nabootsingen van de ecosystemen waarin de dieren en planten in de natuur leven.

Gebruikte expertise:

  • Customer experience
  • Dashboarding
What’s in it for Burgers’ Zoo?

Bezoekersbeleving staat bij Burgers’ Zoo enorm hoog op de agenda. Met meer dan een miljoen bezoekers per jaar is het meten van bezoekerstevredenheid onmisbaar om de optimale beleving te creëren. Elke dag wordt er gekeken hoe bezoekers een nog mooiere dag kan worden aangeboden. Een dag waarbij Burgers’ Zoo haar bezoekers iets mee wil geven: een stukje verwondering en waardering voor moeder aarde.

Gebruikte tools:

QR en email surveys

Data visualisatie

GSEM analyse

Webscraping

Bezoekerstevredenheid

Sinds 2016 wordt de bezoekerstevredenheid actief en continu gemeten met de online survey tool van AlphaRainbow. Met een korte, gerichte en vooral gebruiksvriendelijke survey wordt gezorgd voor een hoge respons waarbij de resultaten realtime worden opgeslagen in de online tool. De resultaten delen we op kwartaal bijeenkomsten met alle medewerkers, maar ook actief in het managementteam. In het park zijn er ook veel zaken aangepast die we vanuit onderbuikgevoel wel wisten, maar waarbij de resultaten uit het bezoekerstevredenheidsonderzoek net het laatste duwtje gaven richting de daadwerkelijke uitvoering.

“Volgens mij zijn wij een van de eerste KTO-klanten van AlphaRainbow. Hun persoonlijke benadering, de professionele houding en de warme organisatie zorgen voor een fijne samenwerking”

Voor het meten van de tevredenheid wordt gebruikgemaakt van de NPS-methode in combinatie met open vragen en aanvullende statements die gaan over de waardeaspecten van Burgers’ Zoo. Denk hierbij aan statements als: de vriendelijkheid van het personeel, de kwaliteit van de horeca en de zichtbaarheid van de dieren. De resultaten worden maandelijks verwerkt en gedeeld in de vorm van een One Pager: een samenvatting van de resultaten op één pagina, waarbij je deze direct kunt vergelijken met de maanden ervoor. Daarnaast ontvangt Burgers’ Zoo jaarlijks een complete rapportage met de resultaten van het afgelopen jaar waarin er, door middel van een analyse, wordt bepaald welke statements de meeste impact hebben op de bezoekerstevredenheid en dus het belangrijkste zijn om te verbeteren. Op basis van deze analyses worden aanbevelingen gedaan, zodat Burgers’ Zoo weet op welke punten zij zich moeten focussen.

Tim Lammers

Marketing Manager Burgers’ Zoo

“Stilstaan is achteruitgaan, dus we zijn altijd aan het kijken hoe we de beleving nog verder kunnen verrijken. Het bezoekerstevredenheidsonderzoek geeft ons een mooi handvat om te bepalen of we op de goede weg zijn. Daarnaast biedt het een duidelijke sturing en kunnen we hierdoor meten wat het effect is van de aanpassingen in het park.”

Binnen Burgers’ Zoo wordt zowel de tevredenheid van de parkbezoekers als de tevredenheid van de zakelijke markt gemeten. Door het gebruik van een zuil met hierin een tablet konden bezoekers op locatie snel en eenvoudig hun mening geven. De corona crisis vroeg om een nieuwe aanpak waarbij is gekozen om te gaan meten met behulp van QR-codes; net zo makkelijk, maar nu kunnen bezoekers de vragenlijst invullen vanaf hun eigen mobiele telefoon.

IMG_5854

Britt Kant

Project manager aan het woord

Door de hoge betrokkenheid van Burgers’ Zoo met het meten en verbeteren van bezoekerstevredenheid, zie je dat de NPS-score jaarlijks verbetert. Burgers’ Zoo weet de resultaten en aanbevelingen optimaal te vertalen in nieuwe plannen om haar bezoekers een nog mooiere dag te kunnen bieden.

De resultaten spreken voor zich

● Stijging NPS van +44 naar +53
29.858 respondenten in 4 jaar tijd
● Percentage promoters gestegen van 55% naar 61%

Benieuwd? Vraag de gratis demo aan!

Probeer vrijblijvend onze demo uit.

Over Burgers’ Zoo

Koninklijke Burgers’ Zoo is het 45 hectare dierenpark in Arnhem. Burgers’ Zoo onderscheidt zich van andere dierenparken door zijn ecodisplays, waar grootschalig natuurlijke leefomgevingen zijn nagebouwd waar de bezoeker samen met de natuur en dier onderdeel van uitmaakt.

Lees onze andere klantcases

Greif

Klanttevredenheidsonderzoek

PPG

Klanttevredenheidsonderzoek

Burgers’ Zoo

Klanttevredenheidsonderzoek

Neem contact met ons op

Wij staan voor je klaar.