Positionering
Het bepalen van de juiste positionering
AlphaRainbow helpt bij het bepalen van een positionering en vat deze samen op één werkblad: het positioneringsplatform. Deze bestaat uit vier elementen:
De verbeelding
Het karakter
Het statement
Het verhaal
Wat is een positionering
Een positionering is de manier waarop een bedrijf zich profileert naar de buitenwereld. Het gaat dus om de positie die je wil innemen in het brein van je doelgroep. Hierbij is het belangrijk dat de positionering relevant is voor de doelgroep en onderscheidend is ten opzichte van je concurrenten.
‘Wij vereenvoudigen de positionering tot de kern.’
Positioning drives Strategy
Door het bepalen van een positionering kunt je jouw zichtbaarheid in de markt vergroten en je onderscheidend vermogen benadrukken. Er wordt onderscheid gemaakt tussen de positionering voor een merk of product. Wij zijn van mening dat de positionering als kompas dient en duidelijk richting moet geven aan alle marketing- en zakelijke activiteiten. Het geeft ook aan welke activiteiten en uitingen je juist niet moet doen als bedrijf. ‘Positioning drives Strategy’, de bedrijfsstrategie wordt bepaald door de gekozen positie.