Blogs
Klachten voorkomen in 5 stappen
Klachten voorkomen in 5 stappen Klachten zijn onvermijdelijk in elke organisatie, groot of klein. Hoe je met klachten omgaat, kan een cruciale rol spelen in het behouden van klanttevredenheid en het verbeteren van je bedrijfsprocessen. Als je als bedrijf geen aandacht besteedt aan klachten, kan dit leiden tot verlies van klanten, reputatieschade en juridische problemen. ... Lees meer
5 tips om klantverloop te verminderen
5 tips om klantverloop te verminderen Klantverloop is een uitdaging waar veel bedrijven mee te maken hebben. Het verwijst naar het verlies van klanten over een bepaalde periode. Klantverloop kan negatieve gevolgen hebben voor de omzet en groei van een bedrijf. Gelukkig zijn er strategieën die kunnen helpen om dit probleem aan te pakken en ... Lees meer
Hoe onze onderzoeksmethode een NPS stijging van gemiddeld 2,6 punten realiseert
Hoe onze onderzoeksmethode een NPS stijging van gemiddeld 2,6 punten realiseert Het leveren van een goede klantervaring en aanbevolen worden is essentieel voor ieder bedrijf. Het zorgt voor nieuwe klanten, upsell bij huidige klanten en het voorkomt dat minder tevreden klanten naar de concurrent gaan. Maar hoe bereik je dit? En hoe zorg je ervoor dat ... Lees meer
Hoe bepaal je de belangrijkste drijfveren van jouw klanttevredenheid?
Hoe bepaal je de belangrijkste drijfveren van jouw klanttevredenheid? Bedrijven weten dat inzicht in de klanttevredenheid essentieel is voor hun continuïteit en groei. Via klantensurveys krijg je waardevolle data die je om kunt zetten in actiegerichte informatie. Maar hoe doe je dit? In deze blog lees je hoe we bij AlphaRainbow gebruikmaken van een drijfveeranalyse ... Lees meer
Klanttevredenheid meten in B2B en B2C: dé vijf verschillen
Klanttevredenheid meten in B2B en B2C: dé vijf verschillen Ieder bedrijf is uniek en heeft specifieke producten, diensten, doelgroepen, normen waarden. Voor het meten van klanttevredenheid is daarom een specifieke aanpak nodig. In deze blog richten wij ons op de verschillen tussen B2B en B2C in het meten van klanttevredenheid. Bedrijven die zich richten op de consumentenmarkt ... Lees meer
Wat te doen na het uitvoeren van klanttevredenheidsonderzoek?
Wat te doen na het uitvoeren van klanttevredenheidsonderzoek? Wanneer je de tevredenheid onder je klanten hebt gemeten, is de eerste belangrijke stap al gezet; je hebt jouw klanten de mogelijkheid gegeven om hun eerlijke mening over jouw bedrijf te geven en verbeterpunten aan het licht te brengen. Je laat op deze manier zien dat ... Lees meer
Klanttevredenheid meten in 10 stappen
Klanttevredenheid in 10 stappen Klanttevredenheid meten wordt een steeds belangrijker onderdeel binnen veel bedrijven. Gelukkig maar, want klanttevredenheid meten levert veel voordelen op. Denk bijvoorbeeld alleen al aan de positieve mond-tot-mond reclame die deze klanten verspreiden. Tevreden klanten besteden meer dan ontevreden klanten en kosten minder, doordat ze minder klagen. Daarnaast is het bieden van ... Lees meer
Hoe om te gaan met ‘detractors’
Hoe om te gaan met ‘detractors’ Detractors zijn klanten die niet erg tevreden zijn over jouw bedrijf, dienst of product. Je kan het aantal detractors meten door een klanttevredenheidsonderzoek uit te voeren. In dit klanttevredenheidsonderzoek stel je vervolgens de Net Promoter Score (NPS) vraag aan jouw klanten. Dit is de vraag: ‘In hoeverre zou je bedrijf X aanbevelen ... Lees meer
Waarom staat AlphaRainbow voor groei door focus?
Waarom staat AlphaRainbow voor groei door focus? Sinds 2000 helpt AlphaRainbow ondernemers te begrijpen wat het belangrijkst voor hun klanten is. Bedrijven weten vaak niet hoe ze om moeten gaan met de hoeveelheid aan problemen en kansen in de markt. Het gevolg hiervan is dat bedrijven beslissingen moeten nemen op basis van hun gevoel of ... Lees meer
Waarom minder doen vaak beter is…
Waarom minder doen vaak beter is… Vind je ook dat je alle klanten de aandacht moet geven die zij verdienen? Vind je ook dat je in alle (deel-) markten moet investeren om groei te realiseren? Vind je ook dat je passende producten moet bieden voor al je klanten? En vind je ook dat alle ... Lees meer
Focus door het gebruik van statistiek
Focus door het gebruik van statistiek Met het meten van klanttevredenheid zet je als bedrijf een stap in de goede richting. Klanttevredenheid meten is één, maar hoe weet je nou op welke elementen je echt de focus moet leggen? Dat is ook best lastig. Wat je zou kunnen doen is de focus leggen op ... Lees meer
Wat is de Net Promoter Score?
Wat is de Net Promoter Score? De Net Promoter Score (NPS) heeft zich bewezen als een krachtige tool om de klanttevredenheid of klantloyaliteit te meten. Hoe hoger deze Net Promoter Score (NPS), hoe tevredener en loyaler de klanten en gebruikers zijn. In deze blog vertellen we je alles over de Net Promoter Score (NPS). De Net ... Lees meer
5 tips om door te pakken met je klanttevredenheidsonderzoek
5 tips om door te pakken met je klanttevredenheidsonderzoek Door het kopen van een weegschaal val je nog niet af. Je hebt de weegschaal gekocht, gaat erop staan en doet de nulmeting. Om je gewicht te veranderen zul je een plan moeten hebben en dit structureel moeten uitvoeren. Bij een klanttevredenheidsonderzoek werkt het niet veel anders. Je ... Lees meer
Wat is klanttevredenheidsonderzoek?
Wat is klanttevredenheidsonderzoek? Hoe tevreden zijn jouw klanten over jouw bedrijf? Klanttevredenheid is een belangrijk onderdeel voor ieder bedrijf. De klanttevredenheid wordt door een aantal aspecten bepaald. Deze aspecten verschillen per bedrijf. Simpel gezegd wordt bij een klanttevredenheidsonderzoek onderzocht hoe tevreden jouw klanten zijn. Vaak wordt dit gedaan door klanten een score te laten ... Lees meer
Close the loop, hoe werkt dat?
Close the loop, hoe werkt dat? Nadat je een klanttevredenheidsonderzoek hebt gedaan doe je er heel verstandig aan om aan closing the loop the doen. Maar wat betekent deze term en hoe werkt het? Wat is closing the loop? Closing the loop is een proces waarbij je direct reageert op de feedback van je ... Lees meer
Hoe stel je een goede klanttevredenheid enquête op?
Hoe stel je een goede klanttevredenheid enquête op? Het opstellen van een goede klanttevredenheidsenquête is een uitdaging op zich. Wat wil je precies weten en wat wil je bereiken met je enquête? Vooropgesteld, een stellingenlijst die de ervaringen van respondenten voor 100% verklaard is praktisch onhaalbaar. Er zijn namelijk tal van factoren die meespelen in ... Lees meer
Hoe geef je resultaten goed weer op een dashboard?
Hoe geef je resultaten goed weer op een dashboard? In het dagelijkse leven maken we vaak, zonder het door te hebben, gebruik van dashboarding. Denk hierbij aan het dashboard van Google Analytics of de dashboard van Fitbit. Werken met een dashboard biedt veel voordelen, maar hoe geef je nu goed de resultaten weer in ... Lees meer
6 tips om klanttevredenheid snel te verhogen
6 tips om klanttevredenheid snel te verhogen Klanttevredenheid meten en met name het verhogen hiervan wordt steeds belangrijker. Daarom is dit vaker een terugkerend onderwerp op de agenda’s van bedrijven. Men realiseert zich dat een hoge klanttevredenheid serieus kan bijdragen aan het succes van het bedrijf. Geen gekke gedachte, want het blijkt dat blije klanten ... Lees meer
11 tips voor meer responses op je klanttevredenheidsonderzoek
11 tips voor meer responses op je klanttevredenheidsonderzoek Een representatief klanttevredenheidsonderzoek valt of staat met een hoge respons. Ook bieden antwoorden op de open vragen in je klanttevredenheidsonderzoek een schat aan waardevolle inzichten. Hierdoor is het belangrijk dat je response op het klanttevredenheid onderzoek zo hoog mogelijk is. Maar hoe zorg je ervoor dat zoveel mogelijk mensen ... Lees meer
Net Promoter Score: Waarom zijn promoters zo belangrijk?
Net Promoter Score: Waarom zijn promoters zo belangrijk? De Net Promoter Score (NPS) is wereldwijd de meest gebruikte methode om klanttevredenheid te meten. De Net Promoter Score (NPS) bestaat uit een aanbevelingsvraag. Hierbij wordt aan de respondent gevraagd in hoeverre zij het bedrijf/product zouden aanbevelen aan anderen. De respondenten kunnen een score geven tussen de ... Lees meer
GDPR is een kans!
GDPR is een kans! Een begrip als GDPR is voor ons als AlphaRainbow een hot topic. Vanaf begin januari hebben we binnen AlphaRainbow een Data Protection Team opgezet. Wij kregen de taak om voor 25 mei GDPR compliant te zijn. Naast het compliant worden willen we ook het ISO-27001 traject opstarten en een efficiëntieslag ... Lees meer
5 redenen om klanttevredenheid te meten
5 redenen om klanttevredenheid te meten De laatste jaren is er een verschuiving van product gerichte marketing naar service gerichte marketing te zien. Er wordt steeds meer nadruk gelegd op de service richting de klant en het aftersales proces wordt daarbij steeds belangrijker. De klant staat steeds meer centraal. Het meten van klanttevredenheid, ook wel ... Lees meer
Neem contact met ons op
Wij staan voor je klaar.